Как да използваме хумор в презентациите си?

хумор в презентациите

Хуморът е неотменима част от нашето съществуване и заедно със секса прави живота ни много по-приятен. Смехът е онова, което ни отличава нас, хората, от животните и е съвсем естествено да се стремим да правим живота си по-забавен. Използването на хумор в презентациите е доста деликатна работа – то може да ни изстреля на върха, а може и да ни закопае. В тази статия ще разгледаме защо, кога и как можем успешно да използваме хумор, когато говорим пред други хора, за да направим добро впечатление и да спечелим тяхното внимание.

Защо е добре да използваме хумор?

  • Хуморът сваля напрежението и отпуска аудиторията. Това я прави по-възприемчива към вашето послание. Използването на хумор ви дава възможност да окажете по-силно въздействие върху вашите слушатели.
  • Хуморът настройва публиката в режим на повишено внимание. След като са се посмели на добра шега, вашите зрители са по-склонни да ви изслушат с внимание и да запомнят вашите идеи, даже и ако темата на презентацията ви е малко скучновата.
  • Смехът сваля бариерите и обединява хората. Разликите във възрастта, пола, социалния статус, вярата и класовата принадлежност стават все по-малко значими.
  • Хуморът повишава вашата харизма. Прави ви по-очарователни за публиката и засилва вашето влияние върху тях. Вие печелите доверието на зрителите и се превръщате в техен любимец.

Кога не е удачно да използваме хумор?

Колкото по-сериозна е една бизнес среща, толкова хуморът е по-неудачен. Обикновено на събрания пред висшия мениджмънт на компанията се представят финансови отчети и доклади за дейността на компанията. Слушателите очакват данни и факти, а не смешки. Използването на шеги, докато представят загубите на фирмата за последното тримесечие е точно толкова нелепо, колкото поведението на старшината от онзи виц, където казва: „Всички, които майки – две крачки напред! Иванов, ти къде?“

Не допускайте тези грешки!

  • Никога не започвайте да се смеете, преди да сте разказали смешката. Много е тъпо някой да се хили на сцената, а публиката си да си няма представа защо.
  • Не започвайте с думите „Сега ще ви разкажа нещо много смешно.“ Нека публиката сама да прецени дали е смешно или не. Освен това, предупреждавайки ги, че ще им разказвате смешка, губите елемента на изненадата, който е съществена част на добрия хумор.
  • Избягвайте грубиянски изрази, цинизми, псувни и просташки думи, които дори и да правят вица по-пиперлив, не са приети в обществената реч.
  • Не използвайте шеги, насочени към публиката. Така има голяма вероятност да се засегнат от вашия хумор и вместо да ги направите ваши съмишленици, може да си създадете неприятели.
  • Избягвайте да разделяте слушателите. Вицове за блондинки и брюнетки, за мъже срещу жени са силно нежелателни. Всеки фактор, който може да раздели аудиторията на срещуположни групи, вреди на вашия авторитет.

Как да използваме хумора успешно?

  • Преди всичко, шегата трябва да е смешна за вас. Както всичко друго в една презентация, и хуморът трябва да бъде автентичен. Ако на вас не ви е смешно, ням да разсмеете и зрителите.
  • Опознайте добре аудиторията си. Научете основни неща за тях като: възраст, професия, интереси, пол. Това ще ви помогне да изберете шеги, които биха били по-подходящи за тях, шеги, които да ги обединяват и да ги накарат да се почувстват едно цяло.
  • Използвайте лични преживявания или смешки, в които вие сте обектът на шегата. Спомнете си случки, в които сте се почувствали страшно неудобно или сте направили някаква забележителна глупост. От дистанцията на времето, такива ситуации може да изглеждат смешни и поучителни. Надсмиването над себе си е признак на духовна сила; то кара публиката да ви харесва повече и засилва вашето влияние над нея.
  • Използвайте шеги, които имат връзка с темата на презентацията ви. Ако разказвате безцелни вицове, публиката ще се забавлява, но това няма да помогне особено на вашата основна цел, освен ако не сте комик и целта ви не е да доставите чисто забавление.
  • Използвайте шеги, разбираеми за всички, ситуации, с които всеки от аудиторията може да се идентифицира.
  • Ако решите да започнете презентацията си с шега, направете я много кратка. Не се забивайте в разказване на дълги вицове преди още да сте започнали същността на темата си. Така има опасност да загубите вниманието на аудиторията.

Репетирайте, репетирайте, репетирайте!

  • Тренирайте да разказвате вицове и смешни случки пред приятелска компания, за да усъвършенствате стила си.
  • Репетирайте смешката достатъчно дълго, докато запомните добре както текста, така и начина, по който ще я представите. Експериментирайте с поставяне на гласови акценти на определени места, както и с преднамерени паузи, с които да подчертаете ключовият момент в шегата.
  • Направете няколко репетиции и пред публика преди да излезете пред основната си аудитория, за да видите ефекта от шегата. Направете си и видео запис, така че сами да можете да се погледнете отстрани, за да видите дали действително е смешно.

И накрая: Ако не сте сигурни дали една шега ще се приеме добре, не я използвайте.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *