Как да направим добро първо впечатление?

първо впечатление

Има една стара поговорка, която гласи: „Няма да имаш втори шанс да направиш първо впечатление.“

Оказва се, че 80-90% от първото впечатление се дължи на два въпроса, които нашите събеседници подсъзнателно си задават:

  • Мога ли да се доверя на този човек?
  • Компетентен ли е този човек?

Хората често приемат, че най-важният фактор е компетентността и затова в повечето разговори всеки се стреми да се покаже колкото може по-компетентен и по-квалифициран. Оказва се, че много по-важно е човекът отсреща да ви има доверие. Нещо повече – ако доверието е изгубено, демонстрацията на компетентност може да бъде възприета като манипулация.

Ето какво може да направите, за да направите добро първо впечатление при общуване и да спечелите доверието на вашия събеседник:

Оставете другия човек да говори първи

Оставете събеседника да поеме водеща роля в разговора. Вие винаги можете да насочвате разговора в избраната от вас посока с въпроси, ако се наложи. Ако вие поемете активността още в началото на разговора, това ще се възприеме като опит за доминиране и няма да ви спечели чуждото доверие. Доверието се дава, когато човек се чувства разбран и затова хората имат нужда да говорят и да бъдат изслушвани.

Изградете рапорт със слушателя

Рапорт означава положително отношение и позитивен език на тялото. Насочете тялото и погледа си към него, слушайте активно и с внимание, заемете отворена поза, използвайте ентусиазиран тон, усмихвайте се. Човекът срещу вас трябва да разбере, че има цялото ви внимание на своя страна и че това, за което говори, представлява интерес за вас. Задаването на насочващи въпроси е също добра техника да демонстрирате заинтересованост и интерес към отсрещната страна.

Оставете телефона си

Няма как да изградите доверие със събеседника си, ако постоянно следите какво се случва на телефона ви. Ако пък решите да отговорите на получен SMS или съобщение по чата, със сигурност ще покажете, че нямате особен интерес към разговора, а това е достатъчно основание за другия да оттегли своето доверие към вас. Щом сте решили да участвате в този разговор, насочете цялото си внимание към него. Може да е за кратко (което е добре да обявите още в началото), но бъдете изцяло фокусирани в комуникацията с другите.

Подгответе си домашното

Хората изпадат във възторг, когато разберат, че вие сте запознати с тях и тяхната дейност. Разбира се тук не става въпрос за твърде лични неща, а по-скоро за информация, която можете лесно да научите от техните публични профили в социалните мрежи, както и от лични или корпоративни сайтове. Това ще ви даде изключително предимство, особено в случаи, когато имате предварително организирана бизнес среща или интервю за работа. Научете повече за тяхната работа, за дейността на тяхната фирма, за личните предпочитания към спорт, хоби или изкуство. Това ще ви покаже в светлината на компетентен и заинтересуван човек, което ви печели и доверието на другите.

Избягвайте да давате съвети и решения

Част от човешката природа е да търсим решения на проблемите, с които се сблъскваме. Точно поради това много хора правят грешката да дават мигновени решения на проблемите, които техните събеседници споделят. Но това, което повечето хора не знаят, е, че по този начин буквално „затваряме устата“ на другия човек и го лишаваме от възможността сам да стигне до решение, което да приеме като най-подходящо за себе си.

В заключение

Доброто първо впечатление с крие в дребни наглед неща. Но именно те са тези, които създават отношението на другите към нас и то много трудно може да бъде променено в последствие. Подходете към първия разговор с внимание и старание и ще получите невероятни резултати!

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *