6 грешки от езика на тялото, които да избягвате по време на интервю за работа

интервю за работа

Интервюто за работа е ключов етап в процеса по вашето кандидатстване за нова позиция, тъй като в огромен процент от случаите интервюиращият взема решение дали да ви наеме или отхвърли точно в този момент. А неговото решение в много голяма степен зависи от вашето излъчване. Точно затова правилният език на тялото е от изключително значение по време на интервюто за работа.

В тази статия ще ви представя 6 от най-често срещаните грешки от езика на тялото, които кандидатите за работа допускат.

1. Нервно седене и постоянно движение на стола

Нервността е най-силният стресов фактор по време на интервюто за работа. Ясно е, че за вас резултатите могат да бъдат съдбоносни. За някои намирането на работа е въпрос на оцеляване – тя гарантира доходи и сигурност, а за други е важна стъпка към по-високо професионално развитие и себереализация. Въпреки това, по време на интервюто е важно да демонстрирате спокойствие и увереност. Нервното държане издава притеснение, несигурност и отчаяние, а това ще накара работодателя да ви отхвърли. Все пак те си имат набелязани бизнес цели и очакват от вас да ги постигате. Работодателят не е благотворителна организация (поне не към вас) и едва ли ще ви наеме от съжаление.

Много често кандидатите сядат на ръба на стола и постоянно се движат в различни посоки – местят главата и погледа си наляво-надясно, навеждат или изправят тялото си, а от самата неудобна поза, цялото им тяло се напряга, което е лесно видимо за отсрещната страна.

Моят съвет е: седнете удобно на стола, който ви предложат, и де облегнете назад, така че да усетите опора в долната част на кръста. Отпуснете се и дишайте бавно и дълбоко. Не шавайте с глава и поглед – никой няма да ви изненада отзад. Мислете съзнателно за позата си и се опитайте да я запазите относително спокойна.

2. Нервни движения с ръцете

игра с косатаДори и да застанат в относително стабилна поза, някои хора извършват постоянни несъзнателни движения с ръцете. Най-често това са:

  • Приглаждане на косата
  • Подръпване на горната дреха или на полата надолу
  • Щракане на химикалка или заиграване с някакъв предмет (например ключодържател)

Тези действия не само не ви успокояват, но изнервят и другите присъстващи на срещата. Те демонстрират вашето неспокойствие и ви пречат да се концентрирате върху въпросите от интервюто. Постарайте се да поставите ръцете си на масата или в скута си без да ги стискате или мачкате и без да си играете с пръстите си. Поемете няколко пъти дълбоко дъх и се концентрирайте върху разговора, който водите. Скоро ще се почувствате по-спокойни и няма да имате нужда да си барникате по косата или по дрехите.

3. Неадекватна поза

Дори и да сте седнали спокойно в стола и да не си ръчкате по косата или по дрехите, вашата поза пак излъчва някакво отношение към събеседника. Затова стойката ви също трябва да бъде контролирана. Една от грешките е да смъкнете рамене надолу и да ги свиете напред, като сгънете в същото време и гръбнака си. Такава свита поза издава липса на самочувствие и увереност, и може да не се понрави на работодателя. В много бизнеси очакват техните служители да бъдат проактивни, да умеят да поемат отговорност и да вземат решения в екстремни ситуации. Свитата поза е символ на подчиненост и на нежелание за изява. Това може да се окажат качества, които работодателят да не приеме и да отхвърли вашата кандидатура.

неадекватна поза

Другата крайност, естествено, е прекалено самоуверената поза. При нея гърбът е силно изпънат, главата изправена, брадичката вирната високо и погледът леко насмешлив. Тази поза излъчва твърде голямо самочувствие, граничещо с арогантност. Понякога така застава специалисти, които осъзнават своите качества и своя потенциал, но не осъзнават, че в някои компании успехът се дефинира като колективно постижение и се търсят екипни играчи, а не суперзвезди. Прекалено самоуверената поза може да ви изиграе лоша шега и да ви отхвърлят като „свръхквалифициран“.

4. Липса на контакт с очи

Това е свързано с приведената поза. Често липсата на професионално самочувствие води до сгърбена поза и до поглед, сведен към земята. Не е нужно да се вторачвате във вашите събеседници, защото това може да се възприеме като навлизане в личното пространство. Но все пак е добре да гледате към тях и от време на време да ги поглеждате един по един в очите за кратко. Това трябва да го правите, както когато говорите, така и докато слушате.

5. Мънкане

Мънкането е особеност на гласа и някои могат да кажат, че не е точно част от езика на тялото, тъй като неговото въздействие не е визуално, а е слухово. Въпреки това аз ще го добавя към този списък, защото има важен принос за цялостното впечатление, което оставяте у интервюиращия ви.

Мънкането е директен резултат от слабо и неовладяно дишане, както и липса на ясна дикция. А причината за това е отново притеснението, както и липсата на тренинг. По време на интервюто за работа, вашият събеседник очаква да чуе ясно и отчетливо отговорите на въпросите, които ви задава. И ако не го направите, ще оставите изключително лошо впечатление.

Седнете удобно, заемете изправена поза, за да можете да дишате спокойно, не бързайте да отговаряте веднага, а си поемете спокойно въздух и след това кажете своята реплика с ясен и силен глас.

Разбира се, понякога е необходимо да правите специални упражнения, за да подобрите дишането и артикулацията си, но най-важното по време на интервюто за работа е да бъдете осъзнати за вашата поза, за вашите действия и за звученето на вашия глас. Наблюдавайте се и се заслушайте в себе си – това е първата стъпка към по-добро общуване, особено в такива важни ситуации като интервю за работа.

усмивка6. Липса на усмивка

Усмивката отваря хиляди врати. Винаги се усмихвайте, независимо колко е сериозна или отговорна ситуацията, в която се намирате. Не бъдете начумерени. Всички хора предпочитат да работят с усмихнати и приветливи колеги. Винаги, когато се погледнете в огледалото, се усмихнете на себе си.

Вие сте много готини хора!
Усмихнете се и накарайте всички други да го разберат! 🙂

3 thoughts on “6 грешки от езика на тялото, които да избягвате по време на интервю за работа

  • 05.04.2016 at 08:48
    Permalink

    Първата е доста често срещана… Но понякога е без причина, хората просто се притесняват.

  • 05.04.2016 at 09:22
    Permalink

    Вярно е, че повечето проблеми идват от притеснението, но точно затова човек лесно може да се научи да ги преодолява.

  • 06.07.2016 at 12:08
    Permalink

    Ако човек практикува повече или просто ходи на повече интервюта ще може да си спести доста от грешките описани в статията.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *