Умения за общуване

Как да водим успешни разговори?

Селест Хедли

Наскоро ми бе припомнена една презентация от TED, в която радио водещата Селест Хедли (Celeste Headlee) дава 10 съвета как да водим по-добри разговори и да бъдем по-успешни в комуникацията. Сигурен съм, че повечето от вас ще си кажат: „Да, бе, аз това го знам!“ или пък „Това са пълни глупости!“ 🙂 Знам, че у нас всички се мислят за големи експерти в комуникацията, но истината е, че масово не се разбираме и че лошата комуникация най-често е причината за безсмислени спорове, караници и обиди. Признавам си, че и аз, въпреки че съм се мислел за добър събеседник, често съм допускал някои от грешките, които авторката споменава. Затова вярвам, че всеки от нас има какво да научи от нея.

Ето ги и правилата:

1. Не се разсейвайте

Това правило включва не само да оставите телефона си настрана, но и да избягвате всякакви други странични дразнители. Когато разговаряте с някого, насочете цялото си внимание към него. Влезте в разговора с мисълта, че има какво да научите от него. Само така разговорът ще има смисъли ще бъде полезен и за двете страни. Което ни води до следващото правило:

2. Не бъдете непогрешими

Това сигурно е най-трудния съвет за нашего брата българина, защото ние знаем всичко и за всичко сме готови да спорим и да се бием дори. Но ако искаме да научим нещо полезно е добре да оставим собственото си мнение (и его) настрана и да се опитаме да се вслушаме и да разберем гледната точка на събеседника.

3. Задавайте отворени въпроси

Отворените въпроси, свързани с кой, какво, кога, как и защо, дават възможност на събеседника ни да сподели повече факти и лични впечатления. Така самият той се замисля повече за отговора си и може да прецени доколко това, което иска да каже е важно и съществено. Задаването на затворени въпроси, водещи до отговори „да“ или „не“, е начин много бързо да се прекрати разговора и не ни дава почти никаква полза от него.

4. Следвайте разговора

Изкушението да се отклоним от темата на разговора е много голямо. Мисълта ни тече много бързо и много често, докато слушаме събеседника, в главата ни се появяват хиляди други асоциации и рядко успяваме да удържим напъна да ги споделим на глас. Но в случая, когато другият човек е започнал някаква тема, най-правилният подход е да замълчим и да се въздържим да го прекъснем. Нашите спомени и впечатления можем да споделим по-късно, когато имаме възможност или когато темата, която събеседникът ни е започнал, се изчерпи.

5. Признайте си, когато не знаете нещо

В този съвет има две положителни страни. Първо, така изглеждаме честни в очите на другия. Вместо да се правим на умни глави и да се преструваме на компетентни, просто показваме искреност и откровеност, което ни печели неговото доверие. Второ, така можем да научим нещо от него и да обогатим знанията си по темата.

6. Не споделяйте вашите подобни преживявания

Това има пряка връзка със съвета да не прекъсваме събеседника. Когато той ни сподели за някой свой проблем, ние много често изпитваме желание да споделим и свое преживяване по темата. Ако той е загубил близък човек или е бил принуден да напусне работа, много е вероятно да имаме и ние подобни преживявания. И нерядко се впускаме в подробности за нашите истории, но това е отново отклоняване на темата. Когато има силно емоционални преживявания, всеки говорещ иска да сподели своите чувства и преживявания. Ние може да имаме подобни случки и истории, но те са наши, те са различни от неговите. Всички преживявания са индивидуални. Прекъсвайки го не му показваме съчувствие, а напротив – той може да го приеме като израз на неразбиране и липса на интерес от наша страна.

7. Не се повтаряйте

Няма нужда да повтаряте вашите идеи и тези по няколко пъти. Казано е веднъж – достатъчно е. Иначе рискуваме да станем скучни и досадни.

8. Не изпадайте в подробности

Хората не се интересуват от точния ден или час на дадено събитие, нито от дребните детайли. Интересуват се от вас като личност, от вашите интереси и качества. Изпадането в подробности е най-сигурният начин да се убие един интересен разговор.

9. Слушайте

Стивън Кови е казал, че ние не слушаме, за да разберем, а слушаме, за да отговорим. Важното е да се научим да слушаме. Само така можем да научим що за човек е събеседникът, какво го вълнува и какво ценно можем да научим от него. Не е необходимо да владеем техники за демонстриране на заинтересованост. Достатъчно е просто да сме заинтересовани и да слушаме внимателно.

10. Бъдете кратки

Добрият разговор е като минижуп – достатъчно къс за да задържи интереса и достатъчно дълъг за да покрие темата.

Бъдете готови да бъдете впечатлени. Очаквайте интересен разговор и се доверете на събеседника си. Ако не е – винаги можете да го прекратите. Но не бъдете арогантни, не дърпайте разговора в посока на вашите идеи и впечатления, и не прекъсвайте събеседника. Това е проста, но не лесна рецепта за успешна комуникация, която води и до успех във всички аспекти на живота.

Вижте цялата презентация тук (има субтитри на български):

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Регистрирайте се за нашия имейл бюлетин!