Как да определим сложността на презентацията?
Случвало ли ви се е да присъствате на презентация, в която всичко, което говорят, ви е до болка познато, елементарно и най-важното: ужасно скучно?
Или пък обратното: говорят за някакви изключително сложни технологични неща, които са ви напълно непознати? И в думите на лектора се срещат термини, които не ви говорят абсолютно нищо? Тези ситуации са резултат от неумението на лектора да определи нивото на сложност на презентацията, което води до това да разказва твърде елементарни и банални неща или пък твърде сложни и неразбираеми за голяма част от публиката.
Това неумение е характерно за нашия мозък и даже си има наименование – наричат го „проклятието на знанието„. Хората, които знаят нещо, не могат да си представят какво е да не го знаеш. Те не могат да се поставят на мястото на онези, които не го знаят.
Дан и Чийп Хийт разказват историята на един много интересен експеримент, проведен в Станфордския университет през 1990 г., като чудесна илюстрация на проклятието на знанието. В него са участвали две групи хора: едните са ги нарекли „потропващи“ и те е трябвало да се сетят за някоя много популярна песен (например „Happy Birthday“). Сед това е трябвало да си я затананикат наум и да започнат да потропват с нейния ритъм по масата. Другата група са нарекли „слушатели“ и те е трябвало по потропването на ритъма да разпознаят коя е песента.
Резултатът е бил плачевен: от 120 песни били разпознати едва 3, т.е. 2.5%. Куриозното е, че преди провеждането на експеримента „потропващите“ били попитани да предположат какъв процент от песните ще бъдат разпознати. Те предположили, че това ще бъдат половината песни, т.е. 50%. В действителност полученият резултат е бил 20 пъти по-нисък от предвиденото!
Защо се е получило така?
Точно защото тези, които са си тананикали песента изобщо не са можели да си представят, че някой не я знае тази песен и че тя вече не звучи в неговата глава. Това е същността на „проклятието на знанието“.
Подобен ефект се получава и при подготвянето на една презентация. Особено ако е тема, която ви вълнува много, по която сте работили дълго време; тема, по която вие сте специалист. Знанията, които сте придобили по тази тема, така дълбоко са се врязали във вашето съзнание, че не можете да си представите какво от тях е неизвестно за публиката и какво точно да заложите като съдържание на вашата презентация.
Дилемата е наистина сложна, защото днес хората имат възможност да получат информация в много области, която е общодостъпна по Интернет. Логично е да очаквате, че аудиторията, пред която ще говорите, ще бъде добре информирана. От друга страна, много хора идват на лекции като вашата именно с цел да се информират и затова са напълно неподготвени по темата.
Как да постъпите?
Тук рецепта няма, но има няколко важни стъпки, които трябва да изпълните. С тяхна помощ ще намалите вероятността от голямо разминаване между знанията и очакванията на аудиторията и онова, което й поднасяте.
1. Проучете аудиторията
Това може и да сте го чували и от други автори, но действително опознаването на аудиторията е един от най-важните фактори за успеха на вашата презентация. Ако вие или вашата компания сте организатори на събитието, тогава ще имате някаква представа какви хора – като знания, професия, възраст – са поканени да присъстват. Така ще можете да си създадете представа за тяхното ниво на компетентност по темата.
Ако вие сте гост-лектор и организаторите са външна фирма, пак можете да поискате да ви дадат някаква информация за публиката. Нерядко организаторите пускат предварителна анкета към участниците, в която можете да се включите и вие. Добавете някои специфични за вашата тема въпроси, така че да можете да прецените нивото на знанията на участниците.
В моята практика често структурата на дадена презентация и нейното послание могат да бъдат сходни. Независимо от това, цялостното послание и нивото на информация, които аз представям, могат да бъдат различни, в зависимост от нивото на опитност на аудиторията. Едно е ако знам, че аудиторията ми е от ученици, а друго, ако е от журналисти или пък от специалисти в онлайн маркетинга например.
Всяка аудитория си има своите специфики и ако я познавате по-добре, ще можете да създадете много по-адекватно съдържание.
2. Попитайте ги
Задаването на въпроси, особено още в началото на презентацията, има много полезен ефект върху публиката. Първо, тя се поразбужда и започва да слуша много по-внимателно вашето представяне. Второ, създава се по-тясна връзка между вас и нея, както и по-голямо доверие.
Третият голям плюс е, че по този начин можете да разберете ясно нивото на знанията на публиката. Така спокойно можете да пропуснете някои начални обяснения по темата, ако прецените, че хората вече са запознати с тях.
Добре е да си заложите опционални варианти, които да приложите в зависимост от отговорите на публиката. Например, правите презентация, посветена на инвестиране във финансови инструменти и задавате въпрос: „Колко от вас знаят какво представляват фючърсните сделки?“ Ако по-голямата част от публиката вдигне ръка, значи имате работа с грамотни в тази област хора. Тогава можете направо да продължите с по-специфичните детайли от темата. Ако не получите достатъчно утвърдителни отговори, явно ще трябва да обясните някои по-базови термини, за да могат хората да ви слушат по-внимателно и да разберат вашето послание.
3. Анонсирайте нивото на сложност на презентацията и необходимостта от предварителни познания по темата
Може още в анонса, който подготвяте за вашата презентация, да укажете нейното ниво на сложност. Например, ако я обявите за напреднали, може да добавите, че за да бъде разбрана по-добре, е нужно слушателите да са запознати до определено ниво с вашата тема.
Ако вашата цел е да споделите идеи, открития и търсения с професионалисти от вашия ранг, естествено е, че няма да правите азбучна презентация, а ще я направите на високо професионално ниво. Но, за да не се заблудят онези, за които тя не би представлявала интерес, е добре да го огласите предварително. Така няма да има обидени и разочаровани и слушателите ще останат доволни от вашата авторитетна позиция.
Способността да определите сложността на презентацията е едно от най-ценните умения, в областта на презентирането и говоренето пред публика. За да го постигнете, е важно всеки път, когато подготвяте своята презентация, да имате предвид горните фактори и да предвидите различни варианти. Умението да бъдем гъвкави, е онова, което ние от школата По стъпките на Дракона ценим високо. Затова го упражняваме усърдно в нашите курсове и в нашите публични изяви.