5 области от живота, в които уменията за общуване ви правят успешни
Нужни ли са ни умения за общуване?
В моята работа често се срещам с нови хора и когато им споделям, че се занимавам с обучения по презентационни умения, често ми отговарят:
А, ти обучаваш хора да изнасят лекции пред голяма аудитория!
Това е вярно, но само донякъде. Да, както аз, така и част от моите курсисти понякога имаме ангажименти да говорим пред публика, изправени на подиум. Но това съвсем не изчерпва ситуациите, в които добрите комуникационни и презентационни умения могат да ви бъдат от полза. В действителност, добрите умения за общуване са ценни навсякъде в живота и в тази статия ще ви дам 5 примера за това. Ще ви споделя 5 важни области, в които уменията, които изучаваме на нашите обучения, могат да ви дадат мощно предимство и да ви направят много по-успешни хора.
1. Продажби / общуване с клиенти
Когато при вас идва потенциален клиент, той обикновено има някаква нужда или проблем, които иска да задоволи или да реши. Първият въпрос, който трябва да си зададете в такава ситуация, е: Каква е целта на вашия слушател? В случая това е клиентът. Очевидно неговата цел е да си разреши проблемите. А каква е вашата? Вероятно да си продадете стоката. И тук идва най-важният въпрос:
Как вашата цел се съчетава с целта на вашия събеседник?
Ако съумеете да отговорите на този въпрос, вече имате страхотно предимство в бизнеса. Затова изясняването на целите на слушателя и на говорителя е вашата първа задача в общуването.
Разбира се, човек не може лесно да намери тези отговори, ако предварително не се е подготвил. И това е второто важно нещо, върху което трябва да се фокусираме. Върху тази задача работим много с нашите курсисти за подобряването на техните комуникационни умения.
За да придобиете по-ясна представа за нуждите и проблемите на клиентаима два начина. Или трябва или да го попитате директно, или (ако това не е възможно) да направите предварително проучване. Проучването обикновено става чрез косвени източници, но е важно да го направите. Така ще имате максимално ясна представа за неговите нужди и желания. А как ще представите ефектно вашите продукти и услуги? Тук отново имате нужда от подготовка. Направете проучване – какви са характеристиките, качествата и предимствата на вашия продукт? Какво дават те на клиента – удобство, ползи, емоции? И защо в крайна сметка той трябва да купи точно тези продукти, за да си разреши проблемите?
През цялото време вашата мисъл трябва да бъде „Как да помогнем на клиента?“ Много хора се поддават на егото си и започват да говорят колко са велики те, тяхната фирма или техният продукт. Презентирането се превръща в безцелно самохвалство. Но слушателят не търси това. Той търси решение на собствените си проблеми и това колко сте велики вие изобщо не го интересува.
Затова бъдете усмихнати, позитивни и ориентирани към него и неговите нужди.
2. Преговори
Нерядко хората на бизнеса участват в преговори с партньори и контрагенти. Тук един от ключовите фактори за вашето успешно представяне, освен добрата подготовка, е вашето външно излъчване. Преговорите често са игра на недоизказаното и посланията на езика на тялото могат да имат по-силно въздействие, отколкото езика на думите. Как сте облечени, как държите тялото си – вашата стойка, движението на ръцете и вашият поглед дават много ясна и точна информация за вашите мисли и емоции.
Силата, тонът и стабилността на вашия глас могат да покажат на вашия събеседник дали сте уверен в себе си и в своята позиция, или в мислите ви има колебание и неувереност. Всичко това се постига с упражнения за овладяване на тялото, дишането и гласа, така че да излъчвате сила и самочувствие. Така вашият събеседник ще разбере, че заставате зад своите думи уверено и непоколебимо.
В такива ситуации е важно и как сте облечени. Внимателния подбор на облеклото и грижата за вашия външен вид демонстрират уважение към отсрещната страна. Те са предпоставка за равноправни преговори, основани на взаимно разбиране и уважение.
3. Интервю за работа
Интервюто за работа е ситуацията, в която най-много хора са попадали. Вашата подготовка за това събитие е от изключителна важност за това да ви одобрят на дадената позиция, а това влияе съществено на вашето бъдеще. Тук най-често допусканата грешка е липсата на подготовка. Вие имате своите документи, с които сте кандидатствали – CV и мотивационно писмо – и тези документи са в ръцете на водещия. Това е основната информация, с която той разполага и повечето му въпроси към вас ще бъдат базирани на нея.
Затова разучете си добре документите, с които сте кандидатствали. Припомнете си вашата трудова биография с всички възможни детайли. Помислете си за въпросите, които могат да ви зададат на интервюто и подгответе своите отговори. Представете ги честно и уверено, като в същото време не се злепоставяте пред интервюиращия.
По време на интервюто за работа са важни дори и най-дребните детайли, като това дали сте пристигнали навреме, дали сте се облекли подходящо и как се държите. Вашето тяло е най-силния комуникационен инструмент. Стойката ви, позата, погледът – всичко издава вашето отношение към събеседниците, към компанията и към позицията, за която кандидатствате. Трябва да излъчвате увереност, но не и арогантност. Да показвате желание да спечелите тази позиция, но не и сервилност, страх и притеснение. Отговаряйте уверено, но без да демонстрирате заучени фрази.
Всичко това се постига с тренировки и с постоянство, и ние сме тук, за да ви помогнем да постигнете своя кариерен успех.
4. Общуване с партньора
Навлизаме в територията на личните взаимоотношения. В тях често надделява егото и желанието да покажем, че сме по-добри или че сме обидени от поведението на другия. Така, без да усетим, разрушаваме връзките с близките си хора, вместо да поддържаме отношения на любов и разбирателство.
Ние от школата По стъпките на Дракона афишираме нашата специалност като изкуство на говоренето. На практика, обаче, основното правило, което постоянно внушаваме на нашите курсисти, е, че добрият комуникатор слуша повече, отколкото говори. Умението да изслушваме другия се оказва най-важно за общуването с близките ни хора. И точно то много често ни липсва. Повечето хора изпитват някакъв силен импулс веднага да отговорят, да дадат мнение или да изразят критика към другия без дори да си направят труда да го изслушат докрай. Това убива доверието и руши добрите връзки. Умението да слушаме активно е съвкупност от действия, които изучаваме и практикуваме, за да бъдем добри събеседници и да печелим доверието на нашите събеседници.
Връщам се отново към първия казус. Така, както и в продажбите, в личните отношение е също толкова важно да си зададете въпроса: От какво има нужда човекът до вас? Понякога това е проблем, на който трябва да се намери решение, а много често е просто изслушване и проявяване на съчувствие. Активното слушане, търпението и потискането на егото – това са ключовите умения, които са ви нужни в общуването с близките ви хора, за да запазите и развиете вашите добри отношения с тях.
5. Възпитание на децата
Една мисъл често обикаля социалните мрежи и тя отразява много точно усилията, които трябва да полагаме за възпитанието на своите деца:
Не се опитвай да възпитаваш децата си. Те така или иначе ще заприличат на теб. Възпитавай себе си!
Лидерът е човек, когото другите следват и на когото се опитват да подражават. И макар тази дума често да се употребява в бизнес контекст, не бива да забравяме, че в очите на своите деца също сме лидери. Те забелязват нашето поведение, нашия говор и начин на изразяване, и ги копират. В науката за Невро-лингвистичното програмиране (НЛП) се казва, че мислите и думите ни влияят на действията и обратно. Начинът ни на говорене и езиковата ни култура са черти, които децата ни възприемат несъзнателно и те оказват влияние на тяхното поведение и на техните ценности. Дали умеем да се изразяваме правилно и ясно, дали употребяваме цинизми и паразитни изрази, дали псуваме и обиждаме другите – всичко това спомага за оформянето на нашите деца като личности и определя тяхното бъдещо поведение.
Личният пример, който им даваме, има най-мощен възпитателен ефект, затова и нашето верую е че трябва да възпитаваме преди всичко себе си. Да бъдем като достойни хора, личности, които другите биха нарекли лидери и биха последвали навсякъде.
Maйк, прозрения като: „Как вашата цел се съчетава с целта на вашия събеседник?“, „Как да помогнем на клиента?“, „Не се опитвай да възпитаваш децата си. Те така или иначе ще заприличат на теб. Възпитавай себе си!“ и др. правят статията много стойностна. За мен беше удоволствие да я прочета! Поздравления!
Благодаря!
Мисля, че не е трудно всеки да стигне до такива прозрения, ако просто се замисли. Моята цел е да подсетя читателите да направят точно това – да се замислят.
И аз съм възхитен от статията. Много полезна. Информацията в нея е поднеса в кратък вид, но е изчерпателна и е лесно разбираема. Всъщност, прекрасна е!
Виктор, радвам се, че Ви харесва. Целта ми е с тези материали да бъда максимално полезен на хората в общуването. Щастлив съм, когато видя, че има ефект.