6 грешки от езика на тялото, които да избягвате по време на интервю за работа
Интервюто за работа е ключов етап в процеса по вашето кандидатстване за нова позиция, тъй като в огромен процент от случаите интервюиращият взема решение дали да ви наеме или отхвърли точно в този момент. А неговото решение в много голяма степен зависи от вашето излъчване. Точно затова правилният език на тялото е от изключително значение по време на интервюто за работа.
В тази статия ще ви представя 6 от най-често срещаните грешки от езика на тялото, които кандидатите за работа допускат.
1. Нервно седене и постоянно движение на стола
Нервността е най-силният стресов фактор по време на интервюто за работа. Ясно е, че за вас резултатите могат да бъдат съдбоносни. За някои намирането на работа е въпрос на оцеляване – тя гарантира доходи и сигурност, а за други е важна стъпка към по-високо професионално развитие и себереализация. Въпреки това, по време на интервюто е важно да демонстрирате спокойствие и увереност. Нервното държане издава притеснение, несигурност и отчаяние, а това ще накара работодателя да ви отхвърли. Все пак те си имат набелязани бизнес цели и очакват от вас да ги постигате. Работодателят не е благотворителна организация (поне не към вас) и едва ли ще ви наеме от съжаление.
Много често кандидатите сядат на ръба на стола и постоянно се движат в различни посоки – местят главата и погледа си наляво-надясно, навеждат или изправят тялото си, а от самата неудобна поза, цялото им тяло се напряга, което е лесно видимо за отсрещната страна.
Моят съвет е: седнете удобно на стола, който ви предложат, и де облегнете назад, така че да усетите опора в долната част на кръста. Отпуснете се и дишайте бавно и дълбоко. Не шавайте с глава и поглед – никой няма да ви изненада отзад. Мислете съзнателно за позата си и се опитайте да я запазите относително спокойна.
2. Нервни движения с ръцете
Дори и да застанат в относително стабилна поза, някои хора извършват постоянни несъзнателни движения с ръцете. Най-често това са:
- Приглаждане на косата
- Подръпване на горната дреха или на полата надолу
- Щракане на химикалка или заиграване с някакъв предмет (например ключодържател)
Тези действия не само не ви успокояват, но изнервят и другите присъстващи на срещата. Те демонстрират вашето неспокойствие и ви пречат да се концентрирате върху въпросите от интервюто. Постарайте се да поставите ръцете си на масата или в скута си без да ги стискате или мачкате и без да си играете с пръстите си. Поемете няколко пъти дълбоко дъх и се концентрирайте върху разговора, който водите. Скоро ще се почувствате по-спокойни и няма да имате нужда да си барникате по косата или по дрехите.
3. Неадекватна поза
Дори и да сте седнали спокойно в стола и да не си ръчкате по косата или по дрехите, вашата поза пак излъчва някакво отношение към събеседника. Затова стойката ви също трябва да бъде контролирана. Една от грешките е да смъкнете рамене надолу и да ги свиете напред, като сгънете в същото време и гръбнака си. Такава свита поза издава липса на самочувствие и увереност, и може да не се понрави на работодателя. В много бизнеси очакват техните служители да бъдат проактивни, да умеят да поемат отговорност и да вземат решения в екстремни ситуации. Свитата поза е символ на подчиненост и на нежелание за изява. Това може да се окажат качества, които работодателят да не приеме и да отхвърли вашата кандидатура.
Другата крайност, естествено, е прекалено самоуверената поза. При нея гърбът е силно изпънат, главата изправена, брадичката вирната високо и погледът леко насмешлив. Тази поза излъчва твърде голямо самочувствие, граничещо с арогантност. Понякога така застава специалисти, които осъзнават своите качества и своя потенциал, но не осъзнават, че в някои компании успехът се дефинира като колективно постижение и се търсят екипни играчи, а не суперзвезди. Прекалено самоуверената поза може да ви изиграе лоша шега и да ви отхвърлят като „свръхквалифициран“.
4. Липса на контакт с очи
Това е свързано с приведената поза. Често липсата на професионално самочувствие води до сгърбена поза и до поглед, сведен към земята. Не е нужно да се вторачвате във вашите събеседници, защото това може да се възприеме като навлизане в личното пространство. Но все пак е добре да гледате към тях и от време на време да ги поглеждате един по един в очите за кратко. Това трябва да го правите, както когато говорите, така и докато слушате.
5. Мънкане
Мънкането е особеност на гласа и някои могат да кажат, че не е точно част от езика на тялото, тъй като неговото въздействие не е визуално, а е слухово. Въпреки това аз ще го добавя към този списък, защото има важен принос за цялостното впечатление, което оставяте у интервюиращия ви.
Мънкането е директен резултат от слабо и неовладяно дишане, както и липса на ясна дикция. А причината за това е отново притеснението, както и липсата на тренинг. По време на интервюто за работа, вашият събеседник очаква да чуе ясно и отчетливо отговорите на въпросите, които ви задава. И ако не го направите, ще оставите изключително лошо впечатление.
Седнете удобно, заемете изправена поза, за да можете да дишате спокойно, не бързайте да отговаряте веднага, а си поемете спокойно въздух и след това кажете своята реплика с ясен и силен глас.
Разбира се, понякога е необходимо да правите специални упражнения, за да подобрите дишането и артикулацията си, но най-важното по време на интервюто за работа е да бъдете осъзнати за вашата поза, за вашите действия и за звученето на вашия глас. Наблюдавайте се и се заслушайте в себе си – това е първата стъпка към по-добро общуване, особено в такива важни ситуации като интервю за работа.
6. Липса на усмивка
Усмивката отваря хиляди врати. Винаги се усмихвайте, независимо колко е сериозна или отговорна ситуацията, в която се намирате. Не бъдете начумерени. Всички хора предпочитат да работят с усмихнати и приветливи колеги. Винаги, когато се погледнете в огледалото, се усмихнете на себе си.
Първата е доста често срещана… Но понякога е без причина, хората просто се притесняват.
Вярно е, че повечето проблеми идват от притеснението, но точно затова човек лесно може да се научи да ги преодолява.
Ако човек практикува повече или просто ходи на повече интервюта ще може да си спести доста от грешките описани в статията.